Je monogamija za človeka naravna? Odgovor ni preprost. Evolucija kaže, da ima človeško bitje tako monogamne kot nemonogamne lastnosti, kar pomeni, da stroga monogamija ni biološko neizogibna, temveč družbeni konstrukt, oblikovan skozi kulturo, religijo in ekonomske potrebe.
Zgodovina razkriva, da so odnosi med spoloma vedno sledili družbenim in političnim pritiskom, pri čemer je bila monogamija pogosto uveljavljena zaradi nadzora nad lastnino in potomci. Danes, v času večje osebne svobode zato, vse več oseb preizprašuje tradicionalne norme in raziskuje odnose, ki temeljijo na individualnih vrednotah, iskrenosti in izbiri.

Prazgodovina
(pred 10.000 let pnš)
Poliginija ter občasna serijska monogamija
V zgodnjih skupnostih lovcev in nabiralcev ni obstajal enoten vzorec parjenja. Majhne nomadske skupnosti so bile zelo odvisne od skupinskega sodelovanja. Arheološki dokazi in primeri sodobnih lovsko-nabiralskih družb namreč nakazujejo, da sta bila zelo pogosta tako serijska monogamija (zamenjava partnerja po določenem času), kot tudi poliginija (en moški, več žensk). Zadnje je bilo še posebej značilno za dominantne posameznike, ki so skupnosti zagotavljali hrano in varnost.
Antropološke raziskave in genetske analize okostij iz paleolitskega obdobja nakazujejo, da otroci niso imeli vedno istega očeta, kar jasno nakazuje, da spolna ekskluzivnost ni bila norma ter da je razvoj dolgotrajne partnerske vezi verjetno spodbudila potreba po oskrbi otrok, ki so se zaradi večjih možganov razvijali počasneje kot mladiči drugih primatov.
Monogamija kot prevladujoč model partnerstva se torej še ni vzpostavila, prisotna pa je bila temeljna potreba po očetovski vlogi in sodelovalnem razmnoževanju, saj je dolgoročna skrb za potomce povečala možnosti za preživetje celotne skupnosti. Ta je prevzemala skrb za otroke in delovala kot razširjena družina.
Povzetek:
- Družbe lovcev in nabiralcev: Zgodnji hominini so verjetno uporabljali različne strategije parjenja – nekatere monogamne, druge poligamne, odvisno od potreb preživetja.
- Spolni izbor in povezovanje parov: Po nekaterih evolucijskih teorijah naj bi zgodnji človeški predniki ponekod prakticirali serijsko monogamijo (en partner hkrati a ne en partner za vedno) ali blago poliginijo (en samec, več samic), kar je bila pogosta oblika parjenja številnih primatov.
- Skupnost kot oblika družinske celice: V zgodnjih letih človeški potomci vpotrebujejo za zagotovitev preživetja dolgotrajno oskrbo, kar bi lahko spodbudilo stabilne vezi med pari, a je bila doživljenjska monogamija vseeno redka.

Kmetijska revolucija in nastanek strukturiranih družin
(~10.000 – 3.000 let pnš)
Prehod v patriarhalno monogamijo in nadzor nad spolnostjo
S prehodom iz lovsko-nabiralskih skupnosti v stalno naseljene agrarne družbe so se bistveno spremenili tudi odnosi med spoloma. Pred tem obdobjem je lastnina pripadala skupnosti, ravno tako pa so v širših skupnostih odraščali tudi otroci in biološko očetovstvo ni bilo ključno vprašanje. Z razvojem zasebne lastnine, pa je nadzor nad žensko spolnostjo postalo ključno zagotovilo, da so dediči lastnine res očetovi potomci.
Ta potreba je za večino prebivalstva privedla bolj strukturirane oblike monogamije, medtem ko so premožnejši moški v hierarhičnih družbah ohranjali poliginijo. V Mezopotamiji, Egiptu in na Kitajskem so tako kralji, cesarji in elita imeli več žena ali konkubin, medtem ko je večina prebivalstva živela v prisilni monogamiji.
Prvi zakoni o zakonski zvezi so začeli urejati dedovanje in spolno vedenje:
- Hamurabijev zakonik (1754 pr. n. št.) je npr. en najstarejših znanih pravnih sistemov, ki ga je uvedel babilonski kralj Hamurabi iz Mezopotamije. Ta je vseboval kar 282 zakonov, ki so sicer urejali različne vidike družbenega življenja, vključno z zakonskimi zvezami in kaznovanjem prešuštva. Žensko prešuštvo je bilo tako strogo kaznovano – če je bila žena ujeta v nezvestobi, je bila skupaj s svojim ljubimcem obsojena na smrt (najpogosteje v obliki utopitve v reki), medtem ko so moški imeli večjo svobodo pri prešuštvovanju, saj jim je zakon dopuščal več žena in konkubin. Kljub strogosti zakonika pa so določeni členi dopuščali pomilostitev s strani moža, če se je le ta odločil ženi odpustiti nezvestobo.
- V starem Egiptu so se faraoni poročali s sorodnicami, pogosto s sestrami ali polsestrami, da bi ohranili dinastično čistost in legitimnost svoje božanske vladavine. Ta praksa je bila značilna predvsem za 18. do 20. dinastijo (ok. 1550–1070 pr. n. št.) ter še posebej pri vladarjih, kot sta bila Tutankamon ter Kleopatra. Za faraone so značilni tudi haremi, s konkubinami, a tudi tujimi princesami, kot del političnih zavezništev. Kazni za prešuštvo so bile stroge, a zelo raznolike – plemiške ženske so bile npr. lahko izgnane ali ubite, medtem ko so ženske nižjih slojev pogosto kaznovali s pohabljenjem ali bičanjem. Pri tem je potrebno izpostaviti, da so bile afere pri faraonih redko problematične, saj so imeli le ti absolutno moč nad svojimi zakonci in dvorom.
- Na Kitajskem, v obdobju Konfucija (od okoli 500 pr. n. št. dalje) je za “navadne” ljudi veljalo pravilo monogamije, medtem ko so si cesarji in visoki uradniki lahko privoščili več žena in konkubin. Prakse sicer ni neposredno uvedel Konfucij, a je njegova filozofija poudarjala družbeni red, hierarhijo in moško avtoriteto, kar je v družbi utrdilo patriarhalni sistem. Zakonske žene so sicer imele višji status, konkubine pa so zagotavljale potomce in politične povezave. Prešuštvo s strani žensk je bilo kaznovano z izgnanstvom, pohabljenjem ali usmrtvijo. Moški nezvestobi niso pripisovali enake teže, saj je bilo dovoljeno imeti več žensk, če jim je to omogočal družbeni položaj.
Čeprav so bile afere, prostitucija in zunajzakonski odnosi pogosti, je bil v tem obdobju zgodovine že zelo jasen dvojni moralni standard, ženske so bile namreč strogo kaznovane za nezvestobo, medtem ko so moški imeli občutno več svobode. Monogamija je tako postala družbeni ideal, v resnici pa je bila prilagojena tistim, ki so imeli moč, predvsem premožnim moškim.
Povzetek:
- Lastnina in dedovanje: Zaradi zagotavljanja gotovosti očetovstva in nadzora nad dedovanjem se je v nekaterih družbah začela uveljavljati patriarhalna monogamija.
- Poliginija v hierarhičnih družbah: V številnih zgodnjih civilizacijah, kot npr. v Mezopotamiji, Egiptu in zgodnji Kitajski, so imeli elitni moški več žena ali konkubin, medtem ko so bili “navadni” ljudje pogosto z zakoni in sankcioniranjem prisiljeni prakticirati monogamijo.
- Goljufija in družbene norme: Praktično povsod, kjer so prevzeli koncept monogamije, so bile afere, prostitucija in zunajzakonska razmerja vsakdanji pojav, pri tem pa so moški ob tem ves čas prejemali družbeni odpustek saj so bila pravila zanje vedno občutno bolj tolerantna in fleksibilna.
- Strukturirana monogamija: Z lastnino in dedovanjem je monogamija postala orodje za sledenje rodu. Prvi zakoni (kot npr. omenjeni Hamurabijev zakonik, 1754 pr. n. št.) so urejali zakonsko zvezo, a so eliti dovoljevali, da si privošči več žena ali konkubin.

Klasična in srednjeveška monogamija
(~3.000 let pnš – 1.700 let n. št.)
Pravno določena monogamija in dvojna morala
V grško-rimskih družbah je bila monogamna poroka pravna norma, a je bilo to v veljavi predvsem za uradno potomstvo in dedovanje. Moški so ves čas imeli veliko več svobode, ženske pa so bile strogo omejene v svoji spolni avtonomiji.
V antični Grčiji je bila vloga žene omejena na dom, vlogo gospodinje, matere dedičev in varuhinje družinske časti. Ženske iz višjih slojev so živele izolirano ter brez politične ali družbene moči, njihove poroke pa so bile dogovorjene. V nasprotju z njimi so bile heterae (kurtizane) izobražene, umetniško in intelektualno podkovane ženske, ki so lahko sodelovale v filozofskih razpravah in banketih. Bile so svobodnejše kot žene, a niso mogle postati zakonite soproge. Moški, ki si je lahko privoščil hetero, je imel ponavadi višji status ter veljal za premožnega in izobraženega. Žene so pogosto vedele za heterae, a so bile družbeno prisiljene sprejeti realnost, njihov edini cilj je bil ohranjati zakon in družinsko dediščino.
V starem Rimu je imel paterfamilias (“oče družine” oz. najstarejši moški član rimske družine), popolno pravno in moralno oblast nad vsemi člani gospodinjstva ter imel vlogo absolutnega gospodarja družine, s popolnim nadzorom nad ženo, otroki in sužnji. Ženska kot žena, mati in gospodinja je imela vlogo rojevanja dedičev ter upravljanja doma, a je bila pravno podrejena možu. Nekatere plemkinje so sicer imele več svobode, a so bile pogosto vseeno izključene iz političnega in javnega življenja. Konkubine so bile svobodne ženske nižjega sloja, Rimljani pa so si pogosto privoščili tudi sužnje. Te so živele z enim moškim a brez uradnega zakona. Spolne sužnje so bile lastnina gospodarjev, izkoriščane za zadovoljevanje njihovih želja, brez nobenih pravic ali možnosti zavrnitve. Medtem ko je moški lahko imel več spolnih partnerk, so bile žene strogo nadzorovane in za nezvestobo strogo kaznovane.
Krščanstvo in srednji vek: Oblikovanje zakonske monogamije
V srednjem veku, ko je krščanstvo postalo prevladujoča religija v Rimskem cesarstvu, je Cerkev uveljavila monogamno poroko kot ideal, a so dvojna merila še vedno ostala. Poligamijo so prepovedali, cerkev pa je začela nadzirati zakonske zveze, a realnost je bila drugačna: kralji in plemstvo so imeli ljubice in nezakonske otroke, kar je bilo vsesplošno družbeno sprejeto, še več, v nekaterih primerih so bili ti otroci celo vključeni v dedovanje, npr. Viljem Osvajalec (William the Conqueror oz. William I, King of England, rojen leta 1028 v Normandiji (današnja Francija) kot nezakonski sin vojvode Roberta I. Normandijskega in njegove ljubice Herleve. Kljub temu je nasledil očetov naslov in postal vojvoda Normandije. Leta 1066 je osvojil Anglijo po bitki pri Hastingsu in postal prvi normanski kralj Anglije (1066–1087).
Duhovščina je pridigala o čistosti in zakonski zvestobi, a so škofje, kardinali in celo papeži pogosto imeli ljubice in otroke, pri čemer je Cerkev strogo kaznovala nezvestobo žensk, saj je veljalo, da morajo biti popolnoma zveste, da bi zagotovile legitimnost potomstva. Moško prešuštvo pa se je toleriralo in ni štelo za grožnjo družinski dediščini. Medtem ko so moški v zakonu imeli več svobode, so bile ženske strogo nadzorovane, saj je njihova zvestoba zagotavljala legitimnost dedičev.
V srednjem veku so dogovorjene poroke pogosto vodile v skrivne afere. Cilj dogovorjenih porok so bila predvsem politična in ekonomska zavezništva, sklenjena za utrjevanje moči, povezovanje plemiških družin ali zagotavljanje dediščine, a ljubezen pri tem ni igrala vloge, zakonske zveze so bile dolžnost, ne izbira. Ker pa romantična ljubezen ni logična posledica takega dogovora, so bili skrivni odnosi in afere, zlasti v plemiških krogih, zelo pogosti. Viteška kultura in dvorna ljubezen (courtly love) sta spodbujali strastne, a pogosto nedosegljive ljubezenske vezi, zunaj zakona.
Kolonializem in širjenje monogamije
Od 15. do 18. stoletja so evropske kolonialne sile – Španija, Portugalska, Francija, Velika Britanija in Nizozemska nadaljevale s širjenjem monogamije kot družbene norme v koloniziranih območjih Afrike, Amerike, Azije in Oceanije, kar je bilo pogosto povezano z vsiljevanjem krščanske religije, saj so misijonarji videli poliginijo, skupno starševstvo in druge tradicionalne družinske oblike kot barbarske, nezdružljive s krščansko moralo.
Evropski kolonialni sistemi so zakonsko onemogočali poliginijo, kar je pogosto razdrobilo lokalne družbene strukture. V Afriki so tako evropski zakoni spodkopali poglavarske sisteme, ki so temeljili na večženskih družinah. V Severni Ameriki in Avstraliji pa so misijonske šole uničevale avtohtone poročne običaje, kar je povzročalo nove družbene napetosti, saj so tako rušili tradicionalne vloge moških in žensk, posledica tega pa so bile oslabljene lokalne skupnosti in njihova kulturna identiteta.
Vključitev žensk v izobraževanje
Skozi zgodovino je bilo izobraževanje omejeno in pogosto prilagojeno patriarhalnim družbenim normam. Do 18. in 19. stoletja so bile ženske pravno in družbeno popolnoma izključene iz izobraževalnih ustanov, saj je veljalo, da je njihova vloga omejena na dom, materinstvo in gospodinjstvo. V 17. Stoletju je bilo izobraževanje žensk prvič dovoljeno, a omejeno na plemkinje in redovnice, ki so se lahko učile le branja, pisanja in osnov matematike, medtem ko večina žensk ni imela dostopa do formalnega izobraževanja.
Povzetek:
- V grško-rimskih družbah je bila monogamna poroka pravna norma, pri čemer so moški uživali večjo spolno svobodo kot ženske, vloga katerih je bila omejena na dom, materinstvo in gospodinjstvo. Paterfamilias je imel popolno oblast nad družino, moški so imeli konkubine in spolne sužnje, medtem ko so bile žene strogo nadzorovane in za nezvestobo kaznovane.
- V srednjem veku je krščanstvo uzakonilo monogamno poroko, a so dvojna merila še vedno ostala. Moški del plemstva si je lahko privoščil ljubice, hkrati pa je cerkev strogo kaznovala vsako prešuštvo žensk. Dogovorjene poroke so bile politične in ekonomske, afere pa pogoste.
- S kolonializmom (15.–18. stoletje) so evropske sile v koloniziranih državah širire monogamijo, kar je razdrobilo lokalne družbene strukture.
- Ženske so bile do 19. stoletja večinoma tudi izključene iz izobraževanja, dostop do zelo osnovne izobrazbe pa so imele le plemkinje in redovnice.

Industrijska revolucija, izobraževanje in spreminjanje norm odnosov
(~1700-1900)
Monogamija kot ideal, a z dvojnimi merili
Industrijska revolucija je močno preoblikovala zakonske zveze in družbene odnose. Čeprav se je v tem obdobju začela širiti ideja poroke iz ljubezni, je bila še vedno tesno povezana z ekonomsko stabilnostjo in družbenim statusom.
Z industrializacijo so se ljudje začeli seliti iz podeželskih skupnosti v mesta, kjer je nastal nov srednji razred. Za razliko od prejšnjih obdobij, ko so bile zakonske zveze predvsem družinske in politične pogodbe, so posamezniki zdaj imeli večjo svobodo pri izbiri partnerja.
Poroka pa ni postala povsem neodvisna od denarja. Moški so morali imeti stabilno zaposlitev, da bi si lahko privoščili družino, ženske pa so bile še vedno ekonomsko odvisne od moža. Za višji razred so se zakoni še naprej sklepali zaradi premoženja in družbene moči, medtem ko je delavski razred pogosto ostajal v zakonskih zvezah iz praktičnih razlogov, kot so skupni dohodek in varnost.
Industrijska revolucija je tako v omogočila tudi bolj individualno izbiro partnerja, a je monogamna poroka ostala orodje za ohranjanje ekonomske stabilnosti in družbenih struktur. Zaposlovanje žensk v industrijski revoluciji je močno preoblikovalo tudi družinske odnose in dinamiko zakonskih zvez, saj se je njihov družbeni in ekonomski položaj začel spreminjati:
- Ekonomska neodvisnost: Zaposlene ženske so zdaj končno imele lasten dohodek, kar jim je omogočilo več samostojnosti pri izbiri partnerja in nekoliko zmanjšalo popolno finančno odvisnost od moškega, zaradi česar so nekatere ženske lahko zapustile nesrečne zakone, kar je pripomoglo k večjemu številu ločitev, a šele, ko so zakoni to dopuščali.
- Spremembe v družinski strukturi: Delavske družine so se prestrukturirale – ženske so delale zunaj doma, kar je zmanjšalo njihov tradicionalni nadzor nad gospodinjstvom. Otroci so pogosto morali delati ali pa so bili prepuščeni starejšim sorodnikom in sestram, saj matere niso bile več ves čas doma.
- Moški odpor in družbene napetosti: Ker je delo veljalo za moško vlogo, so nekateri moški nasprotovali zaposlovanju žensk, saj je to ogrozilo njihov tradicionalni status glave družine, a so plačne razlike ohranjale ženske v podrejenem položaju, saj so zaslužile občutno manj kot moški za enako delo.
- Družbene spremembe in boj za pravice: Ženske so začele zahtevati več pravic, vključno z boljšimi delovnimi pogoji, izobraževanjem in pravico do glasovanja. Ti premiki so pripeljali do feminističnih gibanj, ki so se še okrepila v začetku 20. stoletja.
Industrijska revolucija je tako zamajala tradicionalne družinske strukture, odprla pot večji enakopravnosti spolov in počasi spremenila pogled na vlogo žensk v družbi in odnosih.
Viktorijanska doba 19. stoletja je še posebej poudarjala monogamijo, družinske vrednote in žensko čistost, a so bile javne hiše, kurtizane in nezvestoba v svetu moških, vsaj tistih iz višjih slojev vsakodnevna praksa. Dvojna moralna merila so ostajala saj je bilo prešuštvo pri moškem pogosto tolerirano, medtem, ko so bile ženske, ujete v nezvestobi družbeno izobčene in celo izgubile pravice do otrok in imetja.
Vpliv industrijske revolucije na šolske reforme
Industrijska revolucija 18. in 19. stoletja je močno vplivala tudi na šolstvo, izobrazba pa je ženskam odpirala nove položaje v družbi.
Matere so bile zaradi dela v tovarnah manj prisotne doma. Šole so zato postale ključne za vzgojo in socializacijo otrok, hkrati pa so bile prilagojene delovnemu ritmu – urniki so pogosto sledili tovarniškemu delovnemu času staršev. Poleg osnovnega znanja so šole otroke navajale na red, ubogljivost in spoštovanje avtoritete, kar je bilo koristno za industrijsko družbo, saj so jih pripravljale na vlogo discipliniranih in prilagodljivih delavcev. Odpirati so se začele tudi prve ženske šole v Evropi in ZDA, a so se ženske še vedno večinoma lahko učile zgolj moralnih vrednot, umetnosti, glasbe in gospodinjstva. Dekleta so lahko obiskovala osnovne šole, medtem ko je srednje in univerzitetno izobraževanje ženskam ostajalo nedostopno.
Poznega 19. in zgodnjega 20. Stoletja so prve univerze začele sprejemati tudi ženske (npr. Univerza v Zürichu, 1864, Oxford, 1879, Harvard in Cambridge pa šele v 20. stoletju). Ženske še vedno niso mogle udeležiti vseh akademskih programov, saj je bil izbor omejen predvsem na pedagogiko, zdravstveno nego in humanistiko, medtem ko so bila znanja, kot je npr. pravo, medicina in inženirstvo še dolgo ostala dostopna samo moškim.
Razveza in pravna monogamija
Do poznega 19. stoletja je razveza zakona postala nekoliko dostopnejša, a še vedno redka in stigmatizirana. Moški so jo lahko dosegli lažje kot ženske – pogosto le z dokazom nezvestobe žene, medtem ko so morale ženske dokazovati tako nezvestobo kot okrutnost.
Povzetek:
- Čeprav je monogamija postala standard v zahodnih družbah, so drugod po svetu še vedno obstajale zelo raznolike zakonske ureditve. Poliginija je ostajala del afriških, islamskih in nekaterih azijskih družb, kjer je bila zakonsko dovoljena in pogosto povezana z verskimi ali kulturnimi praksami.
- Kolonialni vpliv je vsiljeval zahodne monogamne ideale, pogosto s prisilnim prilagajanjem lokalnih zakonov in običajev.
- V industrijski dobi monogamija postala pravno uveljavljena in družbeno pričakovana, toda realna praksa je bila pogosto daleč od idealov – predvsem zaradi neenakosti spolov in družbenih pritiskov.

20. stoletje: sodobna monogamija in spreminjajoče se norme odnosov
(1900-2000)
Feminizem, osvoboditev in nove oblike odnosov
20. stoletje je prineslo velike spremembe tako v zgodovini odnosov, monogamije, predvsem pa na področju pravic žensk, sprememb zakonodaje in seksualne revolucije.
Ključno vlogo pri spremembah partnerskih razmerij, monogamije, pravicah žensk, enakosti v zakonih in svobodi odločanja o lastnem telesu imajo feministična gibanja. S pridobitvijo volilne pravice, dostopa do izobraževanja in zaposlitve so ženske postale manj ekonomsko odvisne od moških, kar je zmanjšalo pritisk na tradicionalno monogamno poroko. Seksualna revolucija v 60. in 70. letih je še dodatno normalizirala uporabo kontracepcije, razveze in predporočno spolnost, kar je tako ženskam, kot tudi moškim omogočilo večjo svobodo pri izbiri partnerjev, vključno z raziskovanjem nemonogamnih oblik zvez.
Prve feministične ideje so se v javnosti začele pojavljati v poznem 18. in zgodnjem 19. stoletju, ko so razsvetljenski filozofi in ženske razsvetljenke začele kritizirati pravno in družbeno neenakost žensk, kasneje pa se je razvilo v družbeno, politično in intelektualno gibanje, ki se danes zavzema za enakost spolov in odpravo sistemskih neenakosti na podlagi spola in spolov. Ideologija, ki izpodbija tradicionalne strukture moči ter spodbuja enake pravice, priložnosti in zastopanost žensk in marginaliziranih spolov. Feminizem se je začel kot gibanje za pravice žensk, a se je sčasoma razvil v širši okvir za analizo in obravnavanje družbenih krivic, ki se prepleta z vprašanji, kot so rasa, razred in spolnost.
Legalizacija ločitev in pravice žensk
Feministična gibanja so imela ključno vlogo pri spremembah. Izpodbijal je tradicionalno vlogo žensk, ki jo je do takrat družba dojemala zgolj kot mati in gospodinja. Drugi val feminizma v 60. in 70. letih je zahteval enakost v zakonu, pravico do zaposlitve, kontracepcije in razveze, kar je prispevalo k zakonskim reformam. Pravice žensk so se širile tudi na področju skrbništva nad otroki in delitve premoženja po ločitvi, kar je ženskam omogočilo večjo finančno in socialno samostojnost.
Do sredine 20. stoletja je bila ločitev še vedno stigmatizirana in pravno zapletena, saj je bilo treba dokazati krivdo – nezvestobo, nasilje ali opustitev zakonskih dolžnosti. Številne ženske so kljub nesrečnim zakonom, v zakonu ostajale zaradi pravnih, ekonomskih in družbenih omejitev. V 70. letih so v ZDA, kasneje pa tudi v Evropi uvedli zakone o razvezi brez krivde, ki so omogočili zakoncem, da se ločijo brez dokazovanja kršitve zakonske zveze. To je ženskam dalo več svobode, saj so lahko zapustile zakon tudi iz osebnih razlogov in ne le v izredno skrajnih primerih.
Spremembe zakonov in feministična gibanja so vplivala na širši družbeni premik. Predporočni seks, samsko življenje in razmerja zunaj zakona so postali bolj sprejemljivi, s čimer se je zmanjšal pritisk na poroko kot edini sprejemljivi družbeni cilj. Ženske so v 20. Stoletju pridobile več izbire pri oblikovanju svojih življenjskih poti, kar je vodilo v večjo raznolikost družinskih struktur – od samskega starševstva do alternativnih oblik partnerstva.
Seksualna revolucija in gibanja za etično nemonogamijo
V 60. letih 20. stoletja so se v zahodnih družbah začela gibanja za svobodno ljubezen, ki so izpodbijala tradicijo ekskluzivne monogamije kot edine sprejemljive oblike partnerstva. Ta gibanja so nastala v kontekstu širših družbenih sprememb, kot so feminizem, gibanja za državljanske pravice ter nasprotovanje vojni v Vietnamu. Kontracepcija in večja dostopnost legaliziranih razvez so ljudem omogočile večjo svobodo pri izbiri partnerstev, ne da bi bili prisiljeni v življenjsko monogamijo iz družbenih ali ekonomskih razlogov.
V tem obdobju se je swinganje razširilo kot alternativa tradicionalnim zakonskim zvezam. Swingerske skupnosti so omogočale poročenim parom, da so eksperimentirali s spolnostjo zunaj zakona, vendar na podlagi dogovora in transparentnosti. Praksa je bila v družbi pogosto stigmatizirana, a je bila priljubljena predvsem v subkulturah višjega srednjega razreda, kjer so si pari lahko privoščili zasebna srečanja v splošni javnosti zaprtih klubih. Ti odnosi so kasneje odprli pot sodobnim oblikam etične nemonogamije, kot so odprta razmerja in poliamorija.
LGBTQ+ skupnost je prav tako igrala ključno vlogo pri redefiniciji odnosov in družinskih modelov. Razprave o pravici do ljubezni zunaj heteronormativnih okvirjev so vplivale na razširitev dojemanja ljubezenskih zvez, vključno s queer partnerstvi, nestandardnimi družinskimi strukturami in zavračanjem tradicije ekskluzivne monogamije. Ti premiki so postopoma vodili k večji družbeni odprtosti za različne oblike intimnih odnosov, kar se je v naslednjih desetletjih še dodatno okrepilo.
Skrivne in odprte afere
Kljub vse večjim spremembam v družbenih normah in spolni svobodi je monogamija v 20. stoletju ostala prevladujoča oblika partnerstva, kar pa še ne pomeni, da je bila tudi dosledno upoštevana – nezvestoba je bila še vedno zelo razširjena, le da so jo zdaj omogočali sodobnejši in diskretnejši načini skrivanja. Mestno življenje, anonimnost hotelov, poslovna potovanja in selitve so omogočili, da so ljudje lažje ohranjali zunajzakonske afere, ne da bi tvegali družbeni škandal, kot bi ga v bolj tradicionalnih okoljih.
Vzporedno so se v drugi polovici 20. stoletja začele pojavljati oblike odprtih odnosov in poliamorije, a še niso bili splošno sprejeti. Čeprav so nekateri pari raziskovali odprto spolnost in nemonogamijo v varnih in dogovorjenih okvirih, je bila družbena percepcija takšnih odnosov v družbi še vedno negativna. Poliamorni posamezniki so bili pogosto obravnavani kot ekscentrični ali moralno vprašljivi, kar je pomenilo, da so se morali mnogi prilagajati dvojni resničnosti – zasebni svobodi in javni podobi monogamnega življenja.
S širjenjem pop kulture, literature in raziskovanja psihologije odnosov ob koncu 20. stoletja so se alternativni odnosi začeli večkrat omenjati, kar je postopoma zmanjšalo stigmo odprtih zvez, a je šele 21. stoletje prineslo resnejše javne razprave o etični nemonogamiji, medtem ko so v prejšnjih desetletjih takšne prakse pogosto ostale v senci ali zasebnih krogih.
Povzetek
- V 20. stoletju so feminizem, zakonodajne spremembe in seksualna revolucija močno vplivali na monogamijo. Ženske so pridobile volilno pravico, izobraževanje in finančno neodvisnost, kar je oslabilo pritisk na tradicionalno poroko. Seksualna revolucija je normalizirala kontracepcijo, razveze in predporočne odnose, kar je omogočilo večjo svobodo izbire partnerjev.
- Legalizacija razvez brez krivde je zakoncem omogočila lažji izstop iz nesrečnih zakonov, družba pa je postala bolj odprta do samskega življenja in alternativnih partnerskih oblik. Gibanja za svobodno ljubezen so izpodbijala monogamijo, LGBTQ+ skupnost pa je prispevala k redefiniciji odnosov.
- Čeprav je monogamija ostala norma, je bila nezvestoba pogosta, odprti odnosi in poliamorija pa so se začeli uveljavljati, čeprav še vedno s stigmo, ki se je začela razbijati šele proti koncu stoletja.

21. stoletje: monogamija in alternativni modeli odnosov
(2000 – sedanjost)
Monogamija, alternativni odnosi in tehnološki vplivi
Monogamija ostaja prevladujoč družbeni model začetka 21. stoletja, a se vse več ljudi zaveda in sprejema, druge možnosti in oblike razmerij. Družbene spremembe, individualizem in tehnologija so omogočili večje prilagajanje odnosov. Spletni zmenki in digitalna komunikacija so ljudem dali večji nadzor nad izbiro partnerjev, kar je spremenilo način, kako se oblikujejo in vzdržujejo odnosi.
Trendi in alternativni odnosi
Serijska monogamija je postala pogostejša. Danes tekom življenjskega obdobja zamenjamo več partnerjev, in vse redkeje ostajamo v enem razmerju do konca življenja. Raziskave kažejo, da se vse več ljudi zaveda, da ena sama oseba morda ne more zadovoljiti vseh njihovih potreb skozi celotno življenje, zato monogamijo vse bolj obravnavamo kot fazo, ne trajni model.
Odprta razmerja, poliamorija in etična nemonogamija postajata bolj javni in sprejemljivi, predvsem zaradi širjenja spletnih skupnosti in gibanj CNM (consensual non-monogamy). To omogoča večjo javno razpravo o različnih modelih odnosov, čeprav se mnogi še vedno soočajo z družbenimi predsodki.
LGBTQ+ pravice in redefinicija monogamije
V začetku 21. Stoletja je legalizacija istospolnih porok (ZDA, 2015), spremenila definicijo zakonske zveze in odprla prostor za širšo razpravo o bolj raznolikih partnerskih oblikah. Zakon ni več omejen le na heteroseksualne monogamne pare, kar je omogočilo večjo vidnost istospolnih in netradicionalnih družinskih oblik.
Ključno vlogo pri izpodbijanju družbenih norm o spolnosti, ljubezni in zvezah so imele LGBTQ+ skupnosti. Njihov aktivizem je prispeval k večji prepoznavnosti ter sprejetosti etične nemonogamije, poliamornih zvez in nestandardnih družinskih oblik. Monogamija je tako postopoma izgubila status “edine naravne oblike partnerstva”, saj vse več ljudi raziskuje odnose, ki bolje odražajo njihovo identiteto, potrebe in vrednote.
Tehnologija in vpliv aplikacij za zmenke
S pojavom spletnih zmenkov v 21. stoletju se občutno spremenil predvsem način iskanja partnerjev. Aplikacije, kot so Tinder, Bumble in OkCupid, so omogočile hiter dostop do novih poznanstev, kar je še dodatno pospešilo serijsko monogamijo in povečalo število kratkotrajnih razmerij. Danes je lažje zaključiti zvezo in številne aplikacije dajejo občutek, da je tudi najti novega partnerja lažje, kar je zmanjšalo družbeni pritisk na dolgotrajno monogamijo.
Hkrati pa so aplikacije olajšale tudi nezvestobo, saj anonimnost in dostopnost povečujeta možnost skrivnih afer. Zmenkarske platforme so pomagale tudi normalizirati etično ne-monogamijo, saj mnoge zdaj ponujajo možnosti iskanja poliamornih ter odprtih odnosov. Tehnologija je tako popolnoma preoblikovala sodobno zmenkarstvo, odprla prostor za večjo izbiro in spodbudila razpravo o različnih oblikah partnerskih zvez.
Kulturne razlike in pravni premiki
Po svetu obstajajo velike razlike v dojemanju in pravnem priznavanju oblik ne-monogamnih odnosov. V številnih državah je monogamija strogo uveljavljena, vključno z veljavnimi zakoni proti nezvestobi, v nekaterih islamskih in konservativnih družbah se prešuštvo namreč še vedno kaznuje z zaporno kaznijo ali bičanjem. Monogamija je v teh okoljih družbena in pravna oblika partnerstva, pogosto močno prepletena z religioznimi normami.
Po drugi strani pa so zahodne in liberalnejše države vse bolj začele priznavati alternativne partnerske oblike, kjer tako poliamorne skupnosti, kot tudi odprta razmerja postopoma pridobivajo vedno več pravic. Te so najbolj očitne na področju priznavanja starševstva, dediščinskih pravic in socialnih ugodnosti. Etična nemonogamija sicer še ni široko sprejeta, a zelo očitno postaja del pravnih in družbenih razprav, kar nakazuje premik k večji osebni svobodi pri oblikovanju odnosov.
Kako naprej?
Monogamija kot izbira.
V 21. stoletju monogamija ni več univerzalna norma, temveč ena od mnogih možnosti, ki jih ljudje izbirajo glede na svoje vrednote in življenjski slog. Sodobne razprave vse bolj izpostavljajo vprašanje, ali je monogamija družbeni konstrukt ali biološki imperativ. Medtem ko se nekateri znanstveniki sklicujejo na evolucijske argumente o parni vezavi, drugi poudarjajo, da so bile skozi zgodovino vedno prisotne alternativne oblike odnosov, le da so bile manj vidne ali celo zatirane. Na to, kako posamezniki dojemajo monogamijo, vplivajo gibanja kot npr. feminizem, a tudi znanost na področju psihologije odnosov ter zagovorništvo duševnega zdravja, saj vse več raziskav poudarja pomen transparentnosti, dogovora in osebne izbire v partnerstvu.
Čeprav bo monogamija verjetno ostala prevladujoča, saj jo podpirajo kulturne norme, religija in zakonodaja, se spreminja njen družbeni status. Danes ni več nepogrešljiva za družbeno sprejetost ali ekonomsko varnost, kot je bila v preteklosti. Vedno več ljudi se zaveda, da monogamija ni edini način za izgradnjo stabilnih in srečnih odnosov, temveč izbira, ki mora temeljiti na osebnih vrednotah in potrebah, ne na družbenih pričakovanjih. Ta premik pa odpira prostor za večjo prilagodljivost v partnerskih odnosih, kar vodi v bolj odprte in iskrene ljubezenske povezave, ne glede na njihovo obliko.
Pregled zgodovine kaže, da monogamija nikoli ni bila univerzalna. Njeno uveljavljanje so oblikovali ekonomija, religija in družbena hierarhija, pogosto v sožitju s prikrito nezvestobo ali poliginijo. In čeprav monogamija še vedno velja za kulturni ideal v mnogih družbah, sodobni trendi kažejo na večjo sprejemljivost raznolikih partnerskih odnosov.
V dobi individualizma in družbene inkluzivnosti ljudje vse bolj raziskujejo odnose, ki ustrezajo njihovim vrednotam in potrebam. Monogamija ni izginila, a postaja vse bolj izbira in ne nuja, kar odpira prostor za bolj iskrene, prilagojene in etične oblike ljubezni in partnerstva.
Spremembe v vlogah spolov in družbeni dinamiki so tako postavile odnose pred velik izziv. Ženske so skozi tisočletja doživljale prisilno podrejenost v zakonu, kjer so bile odgovorne za dom, otroke in partnerjevo zadovoljstvo, pogosto brez lastne izbire in možnosti pritožbe. Danes, ko se ženske lahko izobražujejo, delajo in uresničujejo svoje sanje, zato ne želijo več tiho sprejemati tradicionalnih pričakovanj, ki od njih zahtevajo neenakomerno prevzemanje bremena skrbi in gospodinjskega dela. Moški pa se v veliki meri niso prilagodili tem spremembam, saj od partnerke še vedno pričakujejo, prevzemanje glavnega deleža skrbi za dom in družino, hkrati pa tudi finančno samostojnost. To neskladje ustvarja napetosti v odnosih, kjer sodobna ženska ne želi več popuščati in pristajati na stare vloge, moški pa se pogosto ne znajo vključiti in prilagoditi novim oblikam odnosov.
Za harmonijo v sodobnih partnerstvih, je potrebna prilagoditev obeh spolov. Moški bi se morali naučiti prevzeti enakomerno breme tako gospodinjskih, kot tudi čustvenih obveznosti, raziskave namreč kažejo, da so ženske v veliki večini odnosov še vedno preobremenjene. Ključni dejavniki pa so predvsem jasna komunikacija glede pričakovanj že na začetku odnosa, razmislek o pravični delitvi dela v partnerskem življenju in razvijanje čustvene inteligence, pri čemer se predvsem moški, pogosto soočajo s težavo izražanja čustev in empatije. Družba bi hkrati morala postati bolj odprta za alternativne oblike odnosov, bolj fleksibilne partnerske vloge, enakopravno starševstvo in inovativne oblike družinske dinamike, ki ne temeljijo na zastarelih tradicionalnih vlogah spolov.
Brez sprememb v mentaliteti družbe in sistemske ureditve ter odprtosti do alternativ, lahko v prihodnosti pričakujemo tri glavne, v sodobni družbi že jasno nakazane, trende:
- Vedno več žensk se odloča ostati samskih, saj tradicionalni odnosi ne nudijo dovolj zadovoljstva v primerjavi s trudom, ki ga morajo vanje vložiti. Sodobna ženska je danes finančno neodvisna, ima raznolike socialne mreže, se osredotoča na kariero, hobije in osebnostni razvoj in ni več pripravljena sprejeti neenakopravnega razmerja, kjer bi nosila večino gospodinjskega in čustvenega bremena.
- Na drugi strani pa so tu moški, ki še naprej (zavestno ali ne) vztrajajo pri tradicionalni viziji partnerstva in zato vedno težje najdejo partnerke, ki jih sprejemajo vlogo skrbnice in gospodinje oz. ne-enakovrednega moškemu podrejenega partnerja. Neusklajenost pričakovanj lahko privede do frustracije in občutka izključenosti iz sodobnih odnosov, kar se v sodobnem času že nakazuje v porastu moških skupnosti, kot so inceli (involuntary celibates) in MGTOW (Men Going Their Own Way). Te skupine moških pogosto javno in glasno izražajo sovražnost do žensk in za stanje krivijo feminizem, namesto da bi iskali načine, kako se prilagoditi novi družbeni realnosti. Ne pripravljenost prevzemanja aktivne vloge v sodobnih partnerskih odnosih, pa nakazuje zgolj, da se bo ta razlika med spoloma še povečala.
- Tretja skupina predstavlja posameznike in pare, ki so pripravljeni eksperimentirati z nekoliko bolj alternativnimi oblikami odnosov, ki ne temeljijo na tradicionalni monogamiji. Odprte zveze, poliamorija, prijateljsko starševstvo in druge inovativne oblike partnerstva postajajo vse bolj prisotne, saj ljudje iščejo bolj fleksibilne oblike odnosov, ki bolje ustrezajo potrebam sodobnega posameznika. Vedno bolj naraščajoče sprejemanje etične nemonogamije, pa tudi večja družbena podpora različnim oblikam starševstva in partnerstva, omogoča, vse večje prilagajnje individualnim vrednotam in življenjskim slogom v odnosih in se vse manj zatekajo k tradicionalnim normam.
Priložnost za uravnotežene odnose še vedno obstaja, vendar bo zahtevala pripravljenost na spremembe, boljšo in predvsem jasno komunikacijo ter zavestno vlaganje v enakopravnost pri obeh spolih oz. vseh vključenih partnerjih.
Zanimivost …
V zahodnih družbah je bila poligamija, kjer ima ena oseba več zakonskih partnerjev, večinoma povezana z moškimi, ki imajo več žena (poliginija), poznamo pa tudi izjeme, kjer so ženske imele več moških partnerjev, a so bile te prakse redke in pogosto manj dokumentirane.
V zgodovini so tako obstajale družbe, kjer so ženske imele več moških partnerjev, bodisi legalno bodisi družbeno sprejemljivo. Eden izmed znanih primerov je praksa poliandrije v nekaterih tibetanskih skupnostih, kjer je bilo običajno, da je ena ženska poročena z več brati. Ta ureditev je bila prilagojena ekonomskim in demografskim razmeram ter je omogočala ohranjanje družinske lastnine znotraj ene družine.
Prav tako so obstajale matrilinearne družbe, kjer se rod in dediščina prenašata po materini liniji, dopuščale ženskam večjo svobodo pri izbiri in številu partnerjev. Pri ljudstvu Mosuo na Kitajskem, imajo npr. ženske pomembno vlogo v družbi, praksa t.i. “sprehajalnih porok” pa omogoča ženskam, več partnerjev brez nuje formalnih zakonskih zvez.
Pomembno je omeniti, da so bile te prakse pogosto povezane z določenimi kulturnimi, ekonomskimi ali demografskimi pogoji ter niso bile univerzalne. Družbene norme glede partnerskih odnosov so se skozi zgodovino in med različnimi kulturami močno razlikovale.